Koło łańcuchowe nierdzewne

Zakupując różnorodne towary dla zastosowań przemysłowych, staramy się zawsze kierować nie tylko ceną, ale i oczekiwaną trwałość produktu. W nomenklaturze sprzedawców kół łańcuchowych mówi się często o stosunku cena / jakość (choć właściwie powinno mówić się jakość / cena – im większa jakość i niższa cena, tym więcej punktów otrzymuje dane koło).

W tym kontekście koła łańcuchowe ( http://www.kolalancuchowe24.pl ) możemy podzielić ze względu na materiał, z którego zostały wykonane. Oczywistym jest, że koła zębate ze stali nierdzewnej będą miały inną twardość niż żeliwne. Jednak oprócz tego jest jeszcze szereg innych czynników, na które trzeba zwrócić uwagę – dlatego wybór nie jest taki prosty…

Koła łańcuchowe żeliwne

Żeliwo było znane ludzkości jeszcze przed narodzeniem Chrystusa. Używali go już Chińczycy ok. 500 lat p.n.e., a swoje wyroby eksportowali nawet do Cesarstwa Rzymskiego. To Chińczycy jako pierwsi nauczycli się obniżać temperaturę topnienia żelaza poprzez dodanie tzw. czarnej ziemi. Dzięki temu obniżono temperature topnienia do ok. 950 °C. Do dziś w prowincji Hebei można znaleźć największy, najstarszy żelazny pomnik składający się z jednolitego odlewu żelaznego. Ma aż ponad 1000 lat!

Od tego czasu technika posunęła się mocno naprzód. Dzisiejsze koła żeliwne są naprawdę wysokiej jakości, a przy tym tanie. Żeliwo jednak koroduje – co prawda tylko powierzchniowo (dzięki zawartości węgla), ale jednak nie ustrzeżemy się przed tym. Koła żeliwne będą miały też mniejszą wytrzymałość na rozciąganie.

Żelazny lew w trakcie renowacji

Koła łańcuchowe ze stali nierdzewnej

Ten typ kół jest nieco droższy. Stal nierdzewna powstała stosunkowo niedawno i jest chętnie wykorzystywana w wielu gałęziach przemysłu. Jej podstawową zaletą jest odporność na trudne, zmieniające się warunki atmosferyczne. Ponadto koła wykonane ze stali nierdzewnej mają wyższą odporność na rozciąganie, dzięki czemu mogą być „szarpane” i „stukane”, bez szkody dla materiału.

Dodatkową zaletą stali nierdzewnej jest możliwość jej hartowania. Hartuje się zwykle same zęby, dzięki czemu zwiększa się ich odporność na ścieranie. Wolniejsze ścieranie się zębów to dłuższy okres eksploatacji. Sami więc musimy dokonać wyboru, czy wolimy dopłacić kilkadziesiąt złotych i mieć twardsze koło łańcuchowe, czy też zadowolimy się tańszym, żeliwnym kołem, które może być rzeczywiście dobrym rozwiązaniem w przypadku tańszych maszyn.