łańcuch-do-przekladni

Wszędzie tam, gdzie występuje siła tarcia, występuje również powolna degradacja. Materiał podczas przesuwania się po powierzchni zrywa jego wierzchnie warstwy kawałek po kawałeczku. W przypadku mechanizmów korbowych czy nawet kasety w rowerze, gdzie te obciążenia są stosunkowo niewielkie, możemy zauważyć zmieniający się z czasem profil zębów. W końcu zęby są już tak „wyżłobione”, że łańcuch przestaje się trzymać zębów i zmuszeni jesteśmy dokonać wymiany mechanizmu napędowego. Czy można tego uniknąć?

Przekładnia łańcuchowa może zużywać się wolniej

Zacznijmy od przekładni łańcuchowej. Przekładnia taka składa się z kół łańcuchowych i cięgna w postaci łańcucha. Taką przekładnię widujemy np. w motorach. Silnik napędza przednie koło zębate (najczęściej połączone ze skrzynią biegów), a ta siła jest przenoszona przez łańcuch do tylnego koła łańcuchowego, które przekazuje ruch obrotowy na koło. Tak jak w każdej przekładni, tak i tu występuje tarcie. Tarcie występuje zarówno na samych sworzniach łańcucha, jak również (a może zwłaszcza) pomiędzy zębami a wewnętrznymi częściami tulei.

Co można zrobić? Cóż – tarcia nie da się całkowicie wyeliminować. Gdyby tak było, napędzanie czegokolwiek byłoby niemożliwe, ponieważ łańcuch ześlizgiwałby się z przekładni. Można jednak znacząco ograniczyć siłę tarcia stosując odpowiedni smar, np. towot lub smar grafitowy.

Obciążenie przekładni – czy nie jest zbyt duże?

Należy pamiętać, że elementy przekładni muszą być dopasowane rozmiarem do obciążeń, jakie mają przenosić. Zbyt małe koło zębate lub zbyt wąski łańcuch nie pozwoli przenieść wielkich mocy – siła skoncentrowana na wąskim pasku łańcucha najpewniej spowoduje jego zerwanie. Nawet jeśli nie, zbyt szybko dojdzie do starcia zębatek. Dlatego jeżeli już wybieramy przekładnie mechaniczną zastanówmy się, czy na pewno podoła powierzonemu zadaniu, a z pewnością unikniemy przykrych i bolesnych rozczarowań.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie są typy przekładni mechanicznych i czym się między sobą różnią, zajrzyj na stronę https://www.stmpolska.pl/przekladnie-mechaniczne.html. Na powyższej stronie istnieje również możliwość równoczesnego skontaktowania się z firmą produkującą przekładnie mechaniczne celem uzyskania porady i złożenia zamówienia.