Motoreduktor to element znajdujący się w dwu lub wieloelementowych układach przekładni mechanicznych i ma za zadanie nadać jej pędu, bez którego żadna z nich nie byłaby zdolna do pracy. W dzisiejszym artykule skupimy się na tym czym właściwie są motoreduktory i w jaki sposób działają.

Co to jest motoreduktor?

Motoreduktor jest jednolitą a przy tym kompaktową jednostką, która składa się z przekładni i silnika. W zależności od producenta rozróżnia jej technika napędowa, którą przeważnie jest silnik elektryczny. Pomysł połączenia silnika i przekładni opatentowano w roku 1928 przez Alberta Obermosera, który był konstruktorem i przedsiębiorcą z Bruchsal. W związku z tym, że motoreduktory były stale unowocześniane a w dzisiejszych czasach technologia prądu stałego już straciła na znaczeniu w związku z czym obecnie są one przekładniami połączonymi z serwomotorami lub silnikami trójfazowymi.

Motoreduktory – typy

W zależności od kierunku strumienia przenoszonej energii rozróżnia się trzy podstawowe typy motoreduktorów:
– z przekładnią płaską,
– z przekładnią planetarną,
– przekładnią kątową.
Wybór typu motoreduktora jest zależny od jego przeznaczenia dlatego wskazanym jest dobieranie ich z pomocą specjalisty, takiego jak STM Polska.

Motoreduktor – zasada działania

W każdym motoreduktorze, niezależnie od typu, najważniejszą funkcję pełni przekładnia składająca się z przynajmniej pary kół zębatych, które przenoszą siłę wygenerowaną w silniku na stronę wyjściową. W ten sposób przekładnia mechaniczna jest jednocześnie przetwornikiem prędkości obrotowej jak i momentu obrotowego. W zależności od konstrukcji tej przekładni zależny jest również zakres prac, których podjąć się może motoreduktor – tzn. czy jego przeznaczenie to lekkie, średnie czy duże obciążenia a także czy jest przystosowany do długiego czy krótkiego czasu działania. Od sposobu przetwarzania prędkości obrotowej przez przekładnię wyróżnia się:
– przełożenie redukujące – zmniejszające prędkość obrotową,
– przełożenie podwyższające – zwiększające prędkość obrotową.
Równie istotny co rodzaj przełożenia jest maksymalny moment obrotowy, który jest miarą siły motoreduktora a przy tym wyraża masę obciążenia, którą motoreduktor jest w stanie przenieść.