Koła zębate to elementy obecne w każdej maszynie. Już od czasów Leonarda Da Vinci wprawiły w ruch poszczególne elementy mechanizmów zegarowych. Jakie koła zębate możemy wyróżnić?
Rodzaje kół
W zależności od tego, co chcemy zrobić w naszym mechanizmie, będziemy musieli wybrać jeden lub inny rodzaj przekładni, ponieważ każdy z nich jest przeznaczony do bardzo specyficznej funkcji.
Koła zębate czołowe. prosta przekładnia cylindryczna
Najpopularniejszy rodzaj przełożenia, używany, gdy siła lub prędkość muszą zostać zmniejszone lub zwiększone w warunkach, w których prędkość nie jest zbyt duża.
Koło zębate walcowe śrubowe
Nieco bardziej dopracowana wersja poprzedniej. Cichszy i zdolny do pracy przy wyższych prędkościach. Są również dwuzębne. Dostępne również z podwójnymi zębami śrubowymi, w przeciwnych kierunkach, które obsługują jeszcze wyższe prędkości i wydajności.
Przekładnia stożkowa z prostymi zębami
Służą do zmiany kierunku obrotów w mechanizmie, zwykle prostopadle, gdy nie są wymagane duże prędkości.
Przekładnia stożkowa ze spiralnymi zębami
Podobnie jak poprzednie służą do zmiany kierunku obrotów, ale w tym przypadku obsługiwana prędkość jest wyższa.
Sprzęt wewnętrzny
Działają tak samo jak tradycyjne przekładnie zewnętrzne, ale są bardziej kompaktowe niż przekładnia zewnętrzna o tych samych cechach.
Przekładnie planetarne
Ten rodzaj przekładni używa centralnego koła zębatego, wokół którego obracają się mniejsze, stąd nazwa, ponieważ przypomina nam układ słoneczny ze słońcem w centrum i planetami krążącymi wokół niego.
Przekładnia ślimakowa
Przekładnie te są szeroko stosowane, ponieważ generują bardzo stałą prędkość wyjściową i pracują bez wibracji i hałasu. Ponadto mechanizmy te są zwykle dość kompaktowe.
Więcej na elementymaszyn.com.pl