Koła zębate to elementy obecne w każdej maszynie. Już od czasów Leonarda Da Vinci wprawiły w ruch poszczególne elementy mechanizmów zegarowych. Jakie koła zębate możemy wyróżnić?

Rodzaje kół

W zależności od tego, co chcemy zrobić w naszym mechanizmie, będziemy musieli wybrać jeden lub inny rodzaj przekładni, ponieważ każdy z nich jest przeznaczony do bardzo specyficznej funkcji.

Koła zębate czołowe. prosta przekładnia cylindryczna

Najpopularniejszy rodzaj przełożenia, używany, gdy siła lub prędkość muszą zostać zmniejszone lub zwiększone w warunkach, w których prędkość nie jest zbyt duża.

Koło zębate walcowe śrubowe

Nieco bardziej dopracowana wersja poprzedniej. Cichszy i zdolny do pracy przy wyższych prędkościach. Są również dwuzębne. Dostępne również z podwójnymi zębami śrubowymi, w przeciwnych kierunkach, które obsługują jeszcze wyższe prędkości i wydajności.

Przekładnia stożkowa z prostymi zębami

Służą do zmiany kierunku obrotów w mechanizmie, zwykle prostopadle, gdy nie są wymagane duże prędkości.

Przekładnia stożkowa ze spiralnymi zębami

Podobnie jak poprzednie służą do zmiany kierunku obrotów, ale w tym przypadku obsługiwana prędkość jest wyższa.

Sprzęt wewnętrzny

Działają tak samo jak tradycyjne przekładnie zewnętrzne, ale są bardziej kompaktowe niż przekładnia zewnętrzna o tych samych cechach.

Przekładnie planetarne

Ten rodzaj przekładni używa centralnego koła zębatego, wokół którego obracają się mniejsze, stąd nazwa, ponieważ przypomina nam układ słoneczny ze słońcem w centrum i planetami krążącymi wokół niego.

Przekładnia ślimakowa

Przekładnie te są szeroko stosowane, ponieważ generują bardzo stałą prędkość wyjściową i pracują bez wibracji i hałasu. Ponadto mechanizmy te są zwykle dość kompaktowe.

Więcej na elementymaszyn.com.pl